Dziennik "Rzeczpospolita" zaprosił do dyskusji ekspertów z biznesu oraz organizacji pozarządowych do wspólnej dyskusji o tym, jak skutecznie promować zrównoważone wzorce produkcji i konsumcji. W rozmowie wzięła udział dyrektor Centrum UNEP/GRID-Warszawa, Maria Andrzejewska.

Dyrektor Centrum wspominała o zróżnicowanych formach działań na rzecz zmian w kierunku zrównoważonego rozwoju – od poszerzania świadomości społecznej po rozwiązania prawne.

"– Ale zakaz to ostatnie narzędzie, którego powinno się używać. Dużo lepiej jest gdy ludzie rozumieją, że pewne zachowania są groźne i nie do utrzymania w przyszłości. A w biznesie wielkie firmy mają wpływ na swoich dostawców i mogą skłaniać ich do proekologicznych zachowani – mówiła dyr. Andrzejewska.

– Wszyscy jesteśmy konsumentami, więc i my możemy wywierać presję na firmy, by zmieniały się w pożądanym dla nas kierunku. Przykładem ruch Zero Waste, wegetarianizm, weganizm. Dzięki temu zmiany zachodzą u dostawców towarów i w sieciach handlowych".

W trakcie dyskusji wspominała również o praktycznych działaniach, realizowanych przez Centrum UNEP/GRID-Warszawa, takich jak realizowany wspólnie z Fundacją Veolia Polska projekt Ciepło dla Pragi.

Przypominała również o wadze łączenia mniejszego wycinka problemów środowiskowych - takich jak smog czy zanieczyszczenie odpadami z tworzyw sztucznych - w szerszy obraz wyzwań, związanych ze stanem planety.