W tegorocznej, 2. edycji programu Climate Leadership udział wzięło 13 firm: Allegro, BASF Polska, BNP Paribas, Bank Ochrony Środowiska, ERGO Hestia, Fabryki Mebli FORTE, Grupa spółek DANONE, IMMOFINANZ (myhive), McDonald’s, Netguru, Polpharma, Samsung, Tetra Pak. Toczący się przez ostatni rok etap wypracowywania klimatycznych zobowiązań firm 2. edycji, ostatecznie dobiegł końca 10 września, a jego zwieńczeniem stała się publikacja "Biznes na rzecz zmiany 2020-2021".

Publikacja zawiera omówienie najbardziej aktualnych tematów w obszarze dążenia do neutralności klimatycznej w okresie 2020-2021. Jest też swoistym przeglądem zagadnień i zjawisk, jakie towarzyszyły pracy niezależnych ekspertów w trakcie 2. edycji programu. Na tym tle zaprezentowane zostały rezultaty współpracy firm-uczestników i zespołów ekspertów programu. Rezultaty te, mające formę zobowiązań do przeprowadzenia mierzalnych, rzeczywistych zmian w wybranych aspektach funkcjonowania firm-uczestników 2. edycji.

Maria Andrzejewska i prof. Bolesław Rok – współtwórcy programu – rozpoczęli przedmowę publikacji od słów: "My – rządy państw, samorządy, duży i mały biznes, centra naukowo-badawcze, organizacje społeczne, niezależni eksperci, a więc każdy z nas, tak w relacji zawodowej, jak i prywatnej, mamy swoją rolę do odegrania. Rolę, w której przede wszystkim chodzi o współpracę, a nie tylko indywidualne działania." W publikacji można znaleźć wiele odniesień do znaczenia międzysektorowej współpracy. Dla jej udanego przebiegu niezbędny jest jednak dostęp do informacji i analiz skierowanych do szerokiego grona odbiorców biznesowych. Elementy tej wiedzy staraliśmy się przekazać także w niniejszym zbiorze artkułów i materiałów. Polecamy lekturę!

 

Spis treści:

WSTĘP
Biznes nie uniknie głębokich zmian | Maria Andrzejewska, Bolesław Rok

O PROGRAMIE
Climate Leadership – co za nami, co przed nami? | Magdalena Jakubowska
Neutralność klimatyczna | Michał Purol

GLOBALNE TRENDY
Gra o klimat wchodzi w nowy etap | Bartłomiej Kozek.
Długa droga do innowacji na rzecz klimatu | Bolesław Rok

ZOBOWIĄZANIA KLIMATYCZNE UCZESTNIKÓW PROGRAMU
Allegro.pl
BASF Polska
Bank Ochrony Środowiska S.A.
BNP Paribas Bank Polska S.A.
Grupa Danone
ERGO Hestia
Fabryki Mebli „FORTE” S.A.
Mc Donald’s Polska Sp. Z O.O
myhive
Netguru
Zakłady Farmaceutyczne „Polpharma”
Tetra Pak

PROPOZYCJE DLA LIDERÓW – EKSPERCI PROGRAMU CLIMATE LEADERSHIP
ESG napędza dekadę działania | Marta Lesiewska
Społeczności energetyczne: zainwestuj, dołącz, twórz | Maciej Wereszczyński
Inwestorze… czy grasz w zielone? | Dorota Krupa
Zielone obligacje jako narzędzie finansowania zielonej gospodark | Justyna Zabawa
Liczyć swój wpływ – mierzenie śladu węglowego | Małgorzata Wernicka
Gospodarka o obiegu zamkniętym jako narzędzie na drodze ku neutralności klimatycznej | Anna Desogus
Budynki i obieg zamknięty | Wioletta Fabrycka
Nowe źródła białka na ratunek planecie | Maciej Otrębski
Zrównoważone innowacje – czego nam brakuje, by je tworzyć? | Zuzanna Mazurek
Biznes-system naczyń połączonych | Agata Rudnicka
Codzienne wielkie zmiany | Paulina Górska
Sprawiedliwa transformacja to dobry biznes | Magdalena Bartecka
Nowa etyka dla klimatu? | Robert Sroka

WIEDZA O KLIMACIE
Relacje z debat Climate Conversations
Klimatyczna baza wiedzy
Centrum UNEP/GRID-Warszawa